تشخیص بیماری های فکی گیجگاهی

چاپ

تحقیقات سال های اخیر نشان داده است که مشکلات دهان و دندان و مشکلات فک و گیجگاهی می تواند منجر به  TMDو یا همان بیماری های فکی گیجگاهی گردد. این بیماری ها ممکن است در ابتدا با مشکلات دهان و دندان اشتباه گرفته شده و افراد به دندان پزشکی مراجعه می کنند. در حالی که تشخیص و درمان این بیماری کار پیچیده ای بوده و باید به متخصصان فک و صورت مراجعه شود.

علائم بیماری های فکی گیجگاهی چیست؟

بیماری های فکی گیجگاهی علت عمده دردهای فک و صورت هستند. این دردها در نواحی دهان و صورت احساس می شوند و در مواردی بیمار صداهای فکی هم می شنود. بیماران TMD معمولاً دچار محدودیت باز شدن دهان نیز می شوند. این دردها ممکن است تا نواحی گردن و شانه ها نیز منتشر شوند و بیمار را به دردسر بیاندازد. به این بیماری در بعضی منابع TMJ نیز اطلاق می شود.

مناطق درگیر در بیماری فکی و گیجگاهی

دلایل ابتلا به بیماری های فکی گیجگاهی

بیماری های فکی گیجگاهی ارتباط مستقیمی با سبک زندگی افراد دارند. در جامعه امروزی کم تحرکی، استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه، نشستن های طولانی در مقابل کامپیوتر و از همه مهم تر استرس می تواند دلایل اصلی ابتلا به TMD باشد. عوامل دیگری مانند استفاده مداوم از غذاهای خشک، آدامس جویدن های طولانی، باز کردن بیش از اندازه فک مثلاً هنگام آواز خواندن هم می توانند به این اختلالات منجر شوند.

سبک زندگی غلط یکی از عوامل بیماری TMD

مفصل فکی گیجگاهی چگونه عمل می کند؟

دکتر علیرضا امیر سیف الدینی رئیس بخش دندانپزشکی بیمارستان INI هانوفر در کشور آلمان می باشد. ایشان که موسس مرکز دندانپزشکی ایران آلمان هم هستند، اعتقاد دارد مفصل فکی گیجگاهی یک مفصل خاص در بدن انسان است. این مفصل با حرکات خاص خود باعث باز شدن دهان هنگام جویدن یا خمیازه کشیدن می گردد. این مفصل به صورت ترکیبی یک حرکت رو به جلو و چرخشی را تؤاماً انجام می دهد و عملکرد بسیار پیچیده ای دارد. به همین دلیل تشخیص بیماری های فکی گیجگاهی بسیار موضوع مهمی است. پزشکان متخصص بر این باورند که علت  این مشکلات را باید در جایی به جز بافت های عصبی و مغزی جستجو کرد. بر همین اساس برای تشخیص درست باید به مراکز معتبر مراجعه شود.

مرکز TMJ ایران مکانی برای تشخیص و درمان بیماری های فکی گیجگاهی

مرکز TMJ ایران در سال 1390 به عنوان اولین مرکز درمان بیماری هایCMD  و TMD در خاورمیانه در تهران راه اندازی شده است. این مرکز به همت دکتر علیرضا امیر سیف الدینی تأسیس شد و با همکاری بخش فوق تخصصیCMD  بیمارستان INI هانوفر آلمان که ریاست آن را پروفسور مجید سمیعی بر عهده دارد، همکاری می کند. مرکز درمانی  TMJضمن برقراری ارتباط میان پزشکان ایرانی و پزشکان خارج از ایران، تمام تلاش خود را برای پیشبرد روش های تشخیص و درمان بیماری های فکی گیجگاهی به کار می گیرد.

کلام پایانی

مرکز TMJ ایران مرکزی مجهز است که پزشکان متخصصی را گرد هم آورده تا در کمترین زمان ممکن بیماری های فکی گیجگاهی تشخیص داده شده و برای درمان آن اقدام شود. این مرکز با امکان نوبت دهی حضوری و آنلاین در اسرع وقت به مشکلات مراجعین خود رسیدگی می کند.