صداهای ناحیه فک و بیماری های ناشی از آن

چاپ

 

صداهای ناحیه فک و بیماری های ناشی از اختلال های مفصل فکی - گیجگاهی (TMJ)

درمانی دیگر برای سردردها و دردهای میگرنی که منشا فکی دارند

 

گاهی اوقات از ناراحتی هایی رنج می بریم و به دنبال درمان آنها هستیم ولی دلیل اصلی بیماری هیچگاه،بطور دقیق مشخص نم شود و تنها برای مدتی درمان مقطعی صورت می گیرد.

متاسفانه این ناراحتی ها با ریشه دار شدن، ممکن است سبب بروز بیماری های دیگر شوند.یکی از بخش هایی که می تواند عامل بروز چنین مشکلاتی باشد،مفصل فکی - گیجگاهی است.

 

شناخت مفصل فکی _ گیجگاهی

در بدن مفصلی وجود دارد که به واسطه وظایف خطیری مانند جویدن و صحبت کردن بسیار پرکار است و التهاب و درد آن (اگر روزی اتفاق بیفتد) بسیار آزاردهنده خواهد بود. اگر این مفصل خوب و درست کار کند به هیچ وجه متوجه وجود آن نخواهیم شد ولی اگر دچار درد و ناراحتی شود، دردسر ساز می شود. نام این مفصل، مفصل فکی - گیجگاهی است.

در مفصل فکی - گیجگاهی مثل همه مفاصل دیگر بدن، یک دیسک بین سطوح مفصلی قرار دارد که هنگام جویدن باعث کاهش اصطحکاک در بین سطوح مفصلی و محافظت بافت های سخت در مقابل فشارهای ایجاد شده می شود.

موقعیت این دیسک در مفصل فکی - گیجگاهی برای حفاظت و تنظیم سیستم های ارتوپدیک بدن بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که دیسک مفصل فکی - گیجگاهی موقعیت فیزیولوژیک خود را از دست بدهد (به طور مثال دیسک به سمت جلو پریدگی پیدا کند) ناراحتی هایی شبیه به مشکلات دیسک ایجاد می شود که در ستون فقرات اتفاق می افتد و همان طور که گفته شد،مثل دردهای کمر، دردسرساز است.

ناراحتی های مفصل فک به 3 گروه عمده تقسیم می شوند :

_ صداهای ناحیه فک

_ دردهای ناحیه فک و صورت

_ محدودیت حرکت فک یا مفصل فک

 

بیماری های ناشی از اختلالات و مشکلات ناحیه فک

اختلال در نحوه قرار گرفتن وضعیت فک و دندان ها خواه به دلیل علت ژنتیکی، ارثی یا بی توجهی به مسائل رشد فک به خصوص در زمان کودکی و نوجوانی می تواند مشکلات جدی را برای بدن ایجاد کند یا حتی به دلیل مواردی که در طول درمان غیرصحیح دندانپزشکی در هنگام ارتودنسی یا جایگزین کردن دندان ها با روکش ها و ایمپلنت ها و حتی پر کردگی اشتباه به وجود می آید می تواند ارتفاع فک را تغییر داده و به عنوان یک بیماری برای بدن تلقی می شود.در این صورت مفصل فکی - گیجگاهی با سیستم عضلانی - عصبی فک و صورت دچار عارضه یا اختلال می شود.

شاید باور کردنش سخت باشد که بدانید دلیل سردرد،گردن درد، دردهای گنگ صورت،میگرن های عصبی و صداهای گوشی (وزوز گوش)، افسردگی و حتی چرخش لگن و کوتاهی یک پا می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فک باشد که با نام TMD معرفی می شود و به معنای بیماری هایی است که منشا فکی دارند و می توانند در نقاط دورتری از فک هم بروز کنند.

 

انواع ناهنجاری های فکی _ گیجگاهی:

_ سردرد

_ دردهای گنگ صورت و فک

_ انعکاس دردهای مبهم روی دندان ها

_ دردهای ناحیه گوش

_ گردن درد

_ کمر درد

_ وزوز گوش

_ دندان قروچه یا فشردن دندان ها به هم،هنگام خواب یا بیداری

 

راه حل درمان بیماری

به طور کلی تشخیص اینکه آیا وضعیت دندان یا فک یا قرار گرفتن فک پایین نسبت به فک بالا در شرایط عادی و نیز فیزیولوژیک قرار دارد، به عهده متخصصان مفصل فک و دندانپزشکان است. موضوع قابل اهمیت این است که اینگونه ناراحتی های مفصل فک را می توانیم بدون عمل جراحی و با روش های غیرتهاجمی درمان کنیم. با تشخیص نوع ناهنجاری، برای درمان عوارض اولیه یا ثانویه،گاردهای دندانی تغییر وضعیت مفصل فک، حمایت و حفظ این تغییرات است. گاردهای دندانی اگر درست اندازه گیری شوند و موقعیت درست صحیح فکی را تنظیم کنند، تاثیر زیادی در کاهش بیماری در سیستم عضلانی و عصبی فک و صورت خواهند داشت و از بروز پاسخ غیر صحیح بدن جلوگیری کرده و عوارض ذکر شده را کاهش می دهند. جنس این نوع گاردهای دندانی که به صورت اختصاصی و براساس میزان و نوع درمان ساخته می شود، تلفیقی از آکریل ها،پلی اتیلن و فلز مقاوم بوده که پس از ساخت در لابراتورهای تخصصی در اختیار بیمار قرار می گیرد و پس از این مرحله است که درمان آغاز می شود.