TMJMEDCENTER.COM
  • info@tmjmedcenter.com

  • شماره تماس :22540045

  • ساعت کاری :9صبح تا 8 عصر

بیماری های مفصل فکی - گیجگاهی

شناخت مفصل فکی - گیجگاهی


در بدن مفصلی وجود دارد كه به واسطه وظايف خطيری مانند جويدن و صحبت كردن بسيار پركار است و التهاب و درد آن (اگر روزی اتفاق بيفتد) بسيارآزاردهنده خواهد بود. اگر اين مفصل خوب و درست كار كند به هيچ وجه متوجه وجود آن نخواهيم شد ولی اگر دچار درد و ناراحتی شود، دردسر ساز می شود. نام اين مفصل، مفصل فكی- گيجگاهی است.

 

TMJ11

 

در مفصل فكی- گيجگاهی مثل همه مفاصل ديگر بدن، يك ديسك بين سطوح مفصلی قرار دارد كه هنگام جويدن باعث كاهش اصطكاك در بين سطوح مفصلی و محافظت بافت های سخت در مقابل فشارهای ايجاد شده می شود. موقعيت اين ديسك در مفصل فكی – گيجگاهی براي حفاظت و تنظيم سيستم هایارتوپديك بدن بسيار حائز اهميت است. هنگامی كه ديسك مفصل فكی – گيجگاهی موقعيت فيزيولوژيك خود را از دست بدهد ( به طور مثال ديسك به سمت جلو پريدگی پيدا كند ) كه در ستون فقرات اتفاق می افتد و همان طور (Disk-Displacement) ناراحتی هايی شبيه به مشكلات ديسك ايجاد می شود كه گفته شد،مثل دردهای كمر،دردسرساز است.
ناراحتی های مفصل فك به 3 گروه عمده تقسيم می شوند :
صداهای ناحیه فک
درد های ناحیه فک و صورت
محدوده حرکت فک یا مفصل فک

 

بیماری های ناشی از اختلالات و مشکلات ناحیه فک

اختلال در نحوه قرار گرفتن وضعيت فك و دندان ها خواه به دليل علت ژنتيكی، ارثی يا بی توجهی به مسائل رشد فك به خصوص در زمان كودكی و نوجوانی می تواند مشكلات جدی را برای بدن ايجاد كند يا حتی به دليل مواردی كه در طول درمان غيرصحيح دندانپزشكی در هنگام ارتودنسی يا جايگزين كردن دندان ها با روكش ها و ايمپلنت ها و حتی پر كردگی اشتباه به وجود می آيد می تواند ارتفاع فك را تغيير داده و به عنوان يك بيماری برای بدن تلقی می شود. در اين صورت مفصل فكی _ گيجگاهی با سيستم عضلانی -عصبی فك و صورت دچار عارضه يا اختلال می شود.

 

TMD11

 

 

شايد باور كردنش سخت باشد كه بدانيد دليل سردرد، گردن درد، دردهای گنگ صورت، ميگرن های عصبی و صداهای گوشی (وزوزگوش)، افسردگی و حتی چرخش لگن و كوتاهی يك پا می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فك باشد كه با نام معرفی می شود و به معنای بيماری هايی است كه منشا فكی دارند و می توانند در نقاط دورتری از فك هم بروز كنند.

 

انواع ناهنجاری های فکی – گیجگاهی

سردرد
دردهای گنگ صورت و فک
انعکاس دردهای مبهم روی دندان ها
دردهای ناحیه گوش
گردن درد
کمر درد
وزوز گوش
دندان قروچه یا فشردن دندان ها به هم هنگام خواب یا بیداری

 

woman pain

 

 

راه های ارتباطی

آدرس مرکز TMJ :

تهران - خيابان یوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان ۶۳ و ۶۵، ساختمان شماره ۴۸۵ طبقه اول - واحد 11

تلفن تماس مرکز :

22540045 - 021

ارسال پیـامک :

200022540045

يوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان ۶۳ و ۶۵، ساختمان شماره ۴۸۵ طبقه اول، واحد ۱۱

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار سایت مرکزTMJ ایران در خبرنامه عضو شوید .
ثبت