TMJMEDCENTER.COM
  • info@tmjmedcenter.com

  • شماره تماس :22540045

  • ساعت کاری :9صبح تا 8 عصر

چرا باید صداهای فکی را جدی گرفت!

چرا باید صداهای فکی را جدی گرفت!

 

صداهای فکی نه تنها نشانه یک عارضه جدی در مفصل فکی – گیجگاهی هستند، بلکه باید آنها را به عنوان مقدمه یک اختال در نظم ارتوپدیک بدن نیز در نظر گرفت.

روزانه مراجعان زیادی با بیماری هایی که علت آنها را به درستی نمی دانند به پزشکان مراجعه کرده و دنبال درمان بیماری خود هستند که در بسیاری موارد به نتیجه دلخواه نمی رسند و بهبود کامل حاصل نمی شود، بلکه تنها برای مدتی درمان مقطعی صورت می گیرد. درمان هایی که بیشر آن ها تجربه می کنند تنها برای مدتی بیماری را پنهان می کند و به مروز زمان بیماری به شکل دیگری خود را نشان می دهد. یکی از بخش هایی که می تواند عامل چنین مشکلاتی باشد، مفصل فکی  - گیجگاهی است.

 

 

درد مفصل فکی - گیجگاهی، عامل بسیاری از دردهای مبهم

در مفصل فکی - گیجگاهی مثل همه مفاصل دیگر بدن، یک دیسک بین سطوح مفصلی قرار دارد که هنگام جویدن باعث کاهش اصطکاک در بین سطوح مفصلی و محافظت بافت های سخت در مقابل فشارهای ایجاد شده می شود. موقعیت این دیسک در مفصل فکی - گیجگاهی برای حفاظت و تنظیم سیستم های ارتوپدیک بدن بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که دیسک مفصل فکی - گیجگاهی موقعیت فیزیولوژیک خود را از دست بدهد ( به طور مثال دیسک به سمت جلو پریدگی پیدا کند ) ناراحتی هایی شبیه به مشکلات دیسک که در ستون فقرات اتفاق می افتد به وجود می آید که این ناراحتی ها با صداهای فکی یا به زبان عامیانه، تق تق کردن فک همراه است. صداهای فکی به عنوان یک علامت یا Signal برای نشان دادن ناهنجاری در مفصل فک و همچنین علت مشکلات دیگری مانند سردرها، میگرن های عصبی، دردهای ناحیه گوش و اختلال در تنظیم واحدهای مختلف ارتوپدیک بدن محسوب می شوند. اندک نیستند بیمارانی که با گوش دردهای شدید به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و هیچ اختلالی در سیستم گوشی پیدا نمی کنند.

 

 

HIRB7544

 

در حالی که درد مفصل فکی - گیجگاهی به راحتی می تواند به عنوان گوش درد، گنگ و مبهم باقی بماند و بیمار را بدون پیدا کردن راه حل مناسب ، درگیر مسائل گوش، حلق و بینی کند در حالیکه این درد از ناحیه مفصل فک ناشی شده است و بیمار به هیچ عنوان به این مسئله فکر نمی کند که با مشکلی مانند سردرها و میگرن های عصبی می تواند با مراجعه به متخصصان مفصل فک یا دندانپزشکان مجرب در تشخیص اختلالات اکلوژنی و موقعیت های فکی به تشخیص و درمان بیماری خود کمک کند.

 

بیماری هایی با منشا فکی ولی در نقاط دورتر از فک

اختلال در نحوه قرار گرفن وضعیت فک و دندان ها خواه به دلیل علت ژنتیک، ارثی یا بی توجهی به مسائل رشد فک به خصوص در زمان کودکی و نوجوانی می تواند مشکلات جدی را برای بدن ایجاد کند یا حتی به دلیل مواردی که در طول درمان غیرصحیح دندانپزشکی در هنگام ارتودنسی یا جایگزین کردن دندان ها با روکش ها و ایمپلنت ها و حتی پر کردگی اشتباه به وجود می آید می تواند ارتفاع فک را تغییر داده و به عنوان یک بیماری برای بدن تلقی می شود. در این صورت مفصل فکی - گیجگاهی با سیستم عضلانی - عصبی فک و صورت دچار عارضه یا اختلال می شود. شاید باور کردنش سخت باشد که بدانید دلیل سردرد، گردن درد، دردهای گنگ صورت، میگرن های عصبی و صداهای گوشی (وزوزگوش)، افسردگی و حتی چرخش لگن و کوتاهی یک پا می تواند ناشی از ناهنجاری های مفصل فک باشد که با نام TMD معرفی می شود و به معنای بیماری هایی است که منشا فکی دارند و می توانند در نقاط دورتری از فک هم بروز کنند.

 

 

درمان بیماری

موضوع قابل اهمیت این است که اینگونه ناراحتی های مفصل فک را می توانیم بدون عمل جراحی و با روش های غیرتهاجمی درمان کنیم. با تشخیص نوع ناهنجاری، برای درمان عوارض اولیه یا ثانویه، گاردهای دندانی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه اصلی گاردهای دندانی تغییر وضعیت مفصل فک، حمایت و حفظ این تغییرات است. گاردهای دندانی اگر درست اندازه گیری شوند و موقعیت درست صحیح فکی را تنظیم کنند، تاثیر زیادی در کاهش بیماری در سیستم عضلانی و عصبی فک و صورت خواهند داشت و از بروز پاسخ غیر صحیح بدن جلوگیری کرده و عوارض ذکر شده را کاهش می دهند. جنس این نوع گاردهای دندانی که به صورت اختصاصی و براساس میزان و نوع درمان ساخته می شود، تلفیقی از آکریل ها، پلی اتیلن و فلز مقاوم بوده که پس از ساخت در لابراتورهای تخصصی در اختیار بیمار قرار می گیرد و پس از این مرحله است که درمان آغاز می شود.

راه های ارتباطی

آدرس مرکز TMJ :

تهران - خيابان یوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان ۶۳ و ۶۵، ساختمان شماره ۴۸۵ طبقه اول - واحد 11

تلفن تماس مرکز :

22540045 - 021

ارسال پیـامک :

200022540045

يوسف آباد، خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، بین خیابان ۶۳ و ۶۵، ساختمان شماره ۴۸۵ طبقه اول، واحد ۱۱

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین اخبار سایت مرکزTMJ ایران در خبرنامه عضو شوید .
ثبت